Audi A4 (2001)- Elektronische problemen

Audi A4 (maart 2001) heeft het probleem dat de ventilator spontaan aanspringt tijdens stilstand van de auto, ongeveer 10-15min nadat de auto gebruikt is. De ventilator gaat niet meer uit waardoor de accu op
den duur leeg is (logisch
De eerste diagnose van de dealer gaf aan dat het regelapparaat van de koelvin kapot is. Dit vrij dure apparaat is door de dealer vervangen, de auto kon opgehaald worden. Wat schetst mijn verbazing: Nog geen kwartier bij de dealer weg en hetzelfde probleem doet zich opnieuw voor.
Vandaag de auto opnieuw weggebracht voor diagnose, de dealer heeft tot op heden nog geen idee waar de storing zit!?
Kan iemand hulp bieden, of heeft iemand iets soorgelijks meegemaakt? De wanhoop is vrij nabij als zelfs de dealer er niet uitkomt, al zet ik ook mijn vraagtekens bij hun kundigheid.
Iedere suggestie/hulp is welkom!
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Ja, van mensen die zeggen; dit is NL.auto !
Hans
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
and decided it was time to write:

No it isn't, it's alt.autos.audi!
--
Y.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
On Wed, 03 Sep 2003 21:14:23 +0200, Yippee

so in alt.auto.saudi u ken ried dutsj?
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
On Thu, 04 Sep 2003 09:37:27 +0200, Peter Manders

hoe sed saudis?
en may a saudi not cum in nl.auto?
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
On Thu, 04 Sep 2003 10:24:48 +0200, "Bobbie S(ch)eurijzer"

You did.

They probably have a law against that :-)
--
Peter Manders.
Rijd zoals je vindt dat anderen zouden moeten rijden.

no i dident i set saudi

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Bobbie S(ch)eurijzer wrote:

Kijk nog eens goed, helemaal bovenaan deze quotes :)
Maurits.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik heb ook iets soortgelijk meegemaakt. Het alarm van mijn A4 (ook 2001) ging van tijd tot tijd af zonder reden. Tot 4 keer is-ie daarvoor bij de dealer geweest. Ze kregen het niet gevonden. Ik kan het mij nog levendig voorstellen, de derde keer heeft-ie daar enkele dagen gestaan. Toen telefoon :
"Uw A4 is klaar, we hebben het gevonden" "Zeker?" "Ja, heel zeker!" "Dat zeiden jullie de vorige twee keer ook al!" "Ja, maar nu hebben we blahblah vervangen en 't is in orde." "Goed, dan kom ik 'm halen."
Ik dus met m'n vervangwagen terug naar de garage, en wie was er op de parking kabaal aan 't maken? Juist ja, mijn A4.
Kortom, ik denk dat de techniekers bij Audi nog niet klaar zijn voor de massa electronica die in de A4 zit. Het is allemaal te snel gevolueerd, denk ik. Maar uiteindelijk hebben ze het toch gevonden. Een jaar en 70.000 km later heb ik de wagen weggedaan. Alhoewel Audi niet meteen "mijn" merk is, heb ik toch veel plezier aan de wagen gehad. Maar de service in de twee garages waar ik geweest ben was ver beneden het image dat Audi zichzelf wil aanmeten.
Ik hou m'n hart vast voor toekomstige klanten van de nieuwe A8!
Steven
- - -
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Steven Spits wrote:

Electronica zit er toh al wel wat jaartjes in de auto, dus aan die "evolutie" ligt het niet aan. Het zijn gewoon lastige storingen en het vergt nu eenmaal tijd om ze op te lossen. Zeker als ze af-en-toe zijn.
Spontaan lopen van een ventilator? bedrading vervangen, eventueel parallel aan de bestaande, draaischakelaars al vervangen? Rob.
--

Car Audio & Techniek: http://www.12vhifi.nl
De Snevo's: http://www.snevo.nl
[...]

Als reparateur van apparaten niet zijnde auto's kan ik vertellen dat troubleshooten best lastig is, maar zoals garages het schijnen te doen met electronica is op het lompe af. Gewoon vervangen en de klant in rekening brengen, ook als het totaal niet aan de betreffende module ligt of kan liggen. Voor zoiets heb je een aantal goed werkende testonderdelen op voorraad, en dan nog alleen als je er met meten of simpel redeneren aan de hand van een diagnoseboom of een database van maandagmorgenklachten of zwakke plekken er niet uit komt.
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
[...]

Steer-by-wire is nog niet toegestaan voor een auto; er moet een mechanische verbinding blijven. Het leek ergens wel veelbelovend na toepassing van 42 Volt boordspanning. Zelfs bij BMW is de ontwikkeling van 42V echter op een laag pitje gezet en hebben ze nu bij de nieuwe 5 serie voor een besturingsysteem gekozen waar nog wel mechanisch wordt gestuurd, maar diverse correcties al elektronisch plaatsvinden (zijwind, spoorvorming ed). Dit systeem wordt nog verder geperfectioneerd door het te koppelen aan ABS, ESP/DSC, etc.. De ontwikkeling van een goed diagnose-systeem wordt ook steeds belangrijker, want voor een monteur die niet meerdere Dr-titels bezit, wordt het foutzoeken van dergelijke hoog-complexe voertuigen anders bijna onmogelijk.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
| "Ja, maar nu hebben we blahblah vervangen en 't is in orde." | "Goed, dan kom ik 'm halen." | | Ik dus met m'n vervangwagen terug naar de garage, en wie was er op de | parking kabaal aan 't maken? Juist ja, mijn A4. | | Kortom, ik denk dat de techniekers bij Audi nog niet klaar zijn voor de | massa electronica die in de A4 zit. Het is allemaal te snel gevolueerd, | denk ik. Maar uiteindelijk hebben ze het toch gevonden. Een jaar en 70.000 | km later heb ik de wagen weggedaan. Alhoewel Audi niet meteen "mijn" merk | is, heb ik toch veel plezier aan de wagen gehad. Maar de service in de twee | garages waar ik geweest ben was ver beneden het image dat Audi zichzelf wil | aanmeten.
Dat is niet alleen bij Audi zo maar geldt voor alle merken zonder uitzondering waarbij de merken die als warme broodjes over de toonbank gaan in het voordeel blijken qua oplostijd want ze kunnen snel een onderdeeltje "lenen" uit een andere auto om te testen.. Automonteurs zijn nu eenmaal sleutelaars, en de doorsnee sleutelaar had al problemen met op halve kracht branden van een paar lichtjes aan de achterkant;-)) Laat staan met blackboxes, maar hoeveel je daar ook van zou mogen of kunnen weten is wisselen vaak de enige remedie. Tel daarbij op dat niet zelden stekers kabels (verkeerd gelegd) of slecht afgeschermde of niet op de taak berekende kabels de oorzaak zijn kan de storingzoeker vaak zijn lol op....
De rijder ook, want naast veel tijd zijn er daar ook nogal hoge kosten mee gemoeid die voor de eerste klagers zonder uitzondering vanwege leeftijd buiten elke garantie vallen..
[...]
Whether it's true or not, out of Jeroen we got:

--
Groeten,
Peter.
On 3 Sep 2003 11:15:39 -0700, snipped-for-privacy@stones.com (Jeroen) wrote: