5 porbleempjes

GoedeMorgen,

Sinds vorige week weer Saab 9000 rijder, Saab 9000 CS 2.0 uit 1993, maar het is een auto met wat probleempjes(was de prijs ook naar).

-anti-lock lampje brandt continu

-als licht aan heb, zegt dashbord dat achterlamp stuk is

-auto stink naar benzine

-airco werkt niet goed.

-stuurbekrachtiging

-Het eerste probleem heb ik al gelezen op deze site is dat sensors vies/stuk zijn, wat bevelen jullie aan, eerst schoonmaken en dan kijken of direct naar garage?

-ik heb alle lampjes gecontroleerd, dus daar ligt het niet aan, kan het zijn dat aarde niet goed is? hebben jullie idee?

-de benzine, dit is redelijk vies, als ik start en wegrij is het vooral, en als ik een bocht maak naar rechts. Op lange stukken ruik ik het niet meer. Wat kan dit zijn, loszittende tank, lekke leiding, ik heb geen idee.

-airco, pomp slaat prima aan, is dit een kwestie van opnieuw laten afpersen? zo ja weet iemand een goed bedrijf?

-stuurbekrachtiging, werkt perfect, maar als ik een bocht maak, en dan halverwege de bocht, lijkt het net of auto meer naar link/rechts gaat zonder dat ik daar opdracht voor geef, dus de auto gaat opeens meer naar rechts/links, kan dit te maken hebben met te weinig stuurbekrachtings olie?

Ik hoop dat iemand suggesties heeft, naar de saab garage kan, maar vind het leuker het zelf te doen.

Dank voor suggesties

Reply to
kingscup
Loading thread data ...

GoedeMorgen,

Sinds vorige week weer Saab 9000 rijder, Saab 9000 CS 2.0 uit 1993, maar het is een auto met wat probleempjes(was de prijs ook naar).

-anti-lock lampje brandt continu

-als licht aan heb, zegt dashbord dat achterlamp stuk is

-auto stink naar benzine

-airco werkt niet goed.

-stuurbekrachtiging

-Het eerste probleem heb ik al gelezen op deze site is dat sensors vies/stuk zijn, wat bevelen jullie aan, eerst schoonmaken en dan kijken of direct naar garage?

-ik heb alle lampjes gecontroleerd, dus daar ligt het niet aan, kan het zijn dat aarde niet goed is? hebben jullie idee?

-de benzine, dit is redelijk vies, als ik start en wegrij is het vooral, en als ik een bocht maak naar rechts. Op lange stukken ruik ik het niet meer. Wat kan dit zijn, loszittende tank, lekke leiding, ik heb geen idee.

-airco, pomp slaat prima aan, is dit een kwestie van opnieuw laten afpersen? zo ja weet iemand een goed bedrijf?

-stuurbekrachtiging, werkt perfect, maar als ik een bocht maak, en dan halverwege de bocht, lijkt het net of auto meer naar link/rechts gaat zonder dat ik daar opdracht voor geef, dus de auto gaat opeens meer naar rechts/links, kan dit te maken hebben met te weinig stuurbekrachtings olie?

Ik hoop dat iemand suggesties heeft, naar de saab garage kan, maar vind het leuker het zelf te doen.

Dank voor suggesties

Reply to
kingscup

Als het lampje brand is het ABS compleet uitgeschakeld, waardoor je een verhoogd risico op blokkerende achterwielen hebt. Rem dus voorzichtig, vooral als het nat is. Controleer of de sensorstekkers niet toevallig geoxideerd zijn en controleer of de encodertandwielen nog alle tanden hebben. Helpt dit niet, dan hiermee snel naar de garage, want die kan snel aangeven welke sensor het probleem geeft. Door het type sensor (inductief) maakt de vervuiling (behalve aan de stekker dan) eigenlijk geen verschil, hij werkt of hij werkt niet.

Erg waarschijnlijk.

Het kan zijn dat er een kunststof/rubberslang poreus is geworden. Zou niet zo moeilijk en duur moeten zijn om te vervangen. Controleer ook of de vulpijp goed vast zit. Lekt de auto? Zo ja, dan is de plek van de lekkage een goed uitgangspunt.

Het inderdaad mogelijk dat je te weinig koelmiddel hebt, wat door een gespecialiseerd bedrijf te verhelpen is. Met mijn vorige auto had ik een ander probleem: de magneetkoppeling werkte niet goed. Daardoor leek de A/C in eerste instantie wel te werken (kwam flink koude lucht uit), maar deze stopte er na een paar minuten mee.

Te weinig olie is natuurlijk nooit een goed idee. Gebruikte de stuurbekrachtiging niet dezelfde olie als de remmen?... Maar verander je in de bocht ook van snelheid? De stuurbekrachtiging werkt namelijk motortoerentalafhankelijk, waardoor je een zagende beweging kan gaan maken.

Brandstofleiding controleren, (mogelijk) aardingsprobleem oplossen, stuurbekrachtingsniveau controleren en de eerste ABS controle kun je gewoon zelf doen.

Zie ook mijn Engelse tekst bovenaan.

mvg,

Mark

Reply to
Mark Gerritsma

Hai mark,

You are right about the english, it was a copy of a topic i also posted on saabforum.nl

Did you have the same problems, or do you know a lot about Saabs

-Maar de ABS, waar zitten precies de sensors? Ik heb trouwens helemaal geen problemen met remmen moest een noodstop maken en alles ging prefect.

-The ABS, where are the exactly the sensors located? This week a made a emergency stop, whitout any problems.

-aarding, clear, we are gonna look for the connections

-benzine, i hope i can find the problem

-airco, let's look for a dealer, do you know a good one in Rotterdam

_stuurbekrachtiging, i don't loose speed/gas, it's like the there is spoorvorming(sorry don;t know the english word) i took the oil of shell for another saab, oke for you

i want to thank you for your help

Regards

Reply to
kingscup

Just behind the brake discs. They shouldn't be hard to find, as there aren't that many wires going to that area.

Sorry, I'm in Twente so that's is a bit far away. But I can suggest you look at

formatting link
There should be a list with all certified A/C specialists there. (It's not complete though, because my own garage is certified, but not on the list)

Did you have the front alignment checked? You could also have worn bearings or bushings.

Don't know. But if the level is low, the oil went somewhere. Check for leaks, because when the powersteering fails conpletely while you're driving, steering will get very heavy.

Mark

Reply to
Mark Gerritsma

Vrienden.... Spoorvorming = tramlining.

Erik

Saab 9000 2.3 CSE "95

Reply to
Erik de Fotograaf

Je kunt ook nog vragen in

formatting link

-------- MH '72 97 '77 96 '78 95 '79 96 '87 900T8

Reply to
MH

MotorsForum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.