Xantia // but it or not?

Hi, I am considering of buying a Xantia 1.8 16V or 2.0 16V. It is going to be a late-series model > 1998 or later. Who can tell me what main problems these cars have?
Thanks in advance. Frank
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Hallo,
Ik zie dat je NL ben, dus even voor het gemak maar een reply in het NL. Xantia is een erg goede en comfortabele auto, heb veel kilometers gemaakt in een Xantia 1.8 16V uit eind 1998.
1) Enige aandachtpunten zijn uiteraard de hydraulische vering, maar dat is bij elke hydraulisch geveerde citroen. Met name de veerbollen, wat is de staat ervan? Zijn ze pas vervangen (of opnieuw gevuld) of is dit 2 jaar geleden gebeurd? In die 2 jaar kan de vorige eigenaar hard over drempels enzo zijn gereden (voel je toch niet :-), zoals ik dat deed, en dan gaan ze minder lang mee, (was toch de auto van mijn chef).
2) Wat is de kilometerstand, is die om en nabij de 120.000 km?, dan moet binnenkort de distributieriem vervangen worden. Kost bij een Xantia al gauw iets van 400 a 600 euro. Staat de teller op iets van 130.000 km, vraag dan duidelijk of er ook bewezen kan worden dat de riem vervangen is. Dit dmv een onderhoudsboekje of er staat op de motor geschreven dat de riem bij km stand 1xxx.xxx is vervangen. Maak hier duidelijke afspraken over, als de riem knapt, loopt meestal de motor inelkaar.
Verder geen echte minpunten, alleen maar pluspunten voor een Xantia. Wil je de geen zorgen van de hydraulische vering hebben, maar toch een franse auto met lekkere stoelen en een comfortabele vering. Overweeg dan een Peugeot, de 306 break of een 406? Rijdt bijna net zo lekker.
PS: mocht je toch een Xantia kiezen, laat de veerbollen dan niet bij de Citroen dealer vervangen, maar bij zo een citroen-specialist. Die is veel goedkoper en kan ze eventueel ook bijvullen, wat nog goedkoper is. Hier in Rotterdam zit er eentje in de vierhavenstraat (ofzoiet?), 45 euro voor nieuwe bollen en voor 25 euro kunnen ze gevuld worden.
Veel sucses en rijplezier, maar pas op, rijden in een hydraulisch geveerde Citroen is erg verslavend, voor je het weet, wil je nooit meer iets anders rijden.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
VTR16V schrieb:

What about the earlier series until 1995? And please write in English because I cann not read Dutch...
Best regards
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

less crash safety. Both cars are regarded as very reliable, especially compared to Citroen standards. Break Models are regarded to be less stable and more rusty. The 1.8 engine burns considerably less fuel. Automatic will cost you some 2 liters extra per 100 kilometers. You should look after a complete service history and be aware that the timing belt is due every 90.000 km. A torn timing belt will kill your engine. The hydropneumatic spheres are due roundabout every 100.000 kilometres. Activa suspension is technically brilliant, but will cause considerable extra cost for maintenance.
It is a very nice car.
Frank
--
please replace spam-muelleimer with fk-newsgroups for e-mail contact

Time Flies Like An Arrow - Fruit Flies Like A Banana
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Frank Kemper ( snipped-for-privacy@gmx.de) gurgled happily, sounding much like they were saying :

Is that just because of the windbags? There's no structural differences, is there?
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
gurgled happily, sounding much

There were quite a lot of structural differences between the series 1 & series 2 (1998 onwards) Xantia, particularly at the front.
The bodyshell of later Xantias is supposed to be much stronger and resist side impacts better.
Nick
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Nick Read ( snipped-for-privacy@hotmail.com) gurgled happily, sounding much like they were saying :

'98 onwards - that's what I'd think of as the s3 - not the first facelift with the chevrons going to the centre of the grille, but the last "white tail-light" facelift, right?

Ah, OK. Which probably means heavier, too....
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Ah, I see. I always call the 94-97 a 'facelifted series 1' rather than a series 2 :-) I think officially it was the '98 with white tail lights that was known as series 2, but I could be wrong
Reminds me of the discussion that went on for ages on one of the uk.rec.cars groups as to whether the last model Ford Cortina should be known as mk V, or really just a facelift mk lV !

I've got a PDF file of a Xantia brochure from 2000, it gives the weight of a 1.8i 16V hatch as 1264 KG, that sounds a bit heavier than the older version, but I'm not sure?
Nick
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
X-No-Archive: yes
Frank Kemper schrieb:

Thanks man,
I am considering a 1.6 from a Citroen Retailer with warranty. It looks very good for a very cheap price.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Motorsforum.com is a website by car enthusiasts for car enthusiasts. It is not affiliated with any of the car or spare part manufacturers or car dealers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.