connection turbo - cylinder head gasket

I just had my turbo replaced and I've been told that my cylinder head gasket probably suffered under that problem too, and probably is next to brake.

1=B0 Is there an actual connection between a broken turbo and damage to the cylinder head gasket? 2=B0 Should the cylinder head gasket give up, should it be replaced with a reinforced one and if so, are there any disadvantages to those? 3=B0 Is it true that, when you've just been racing your car and on arrival, engine shut down, the turbo is still spinning and getting no oil? Could this have been the reason why I've had my turbo failure? 4=B0 Could I just let my car run for a minute while standing still, befor I shut it down, would that be sufficient to save my turbo?

The car in question is a Saab 9-5SE 1998 Thanks for your reactions, I will read them with all my attention.

Please excuse my English, I've had to translate this from Dutch as I am Belgian.

Ik heb zojuist mijn turbo moeten laten vervangen en heb me laten wijsmaken dat mijn cilinderkoppakking waarschijnlijk heeft geleden onder dat probleem, dat die het zelfs ook binnenkort zal begeven. Is er effectief een verband tussen een kapotte turbo en de cilinderkoppakking? Is het nodig om een versterkte cilinderkoppakking te installeren mocht de huidige het begeven en zijn daar nadelen aan verbonden? Is het ook zo dat, wanneer je net hard gereden hebt en bij aankomst direct de motor af zet, de turbo nog verder draait maar geen olie krijgt waardoor hij kapot gaat? Kan ik dat tegengaan door de wagen een minuutje stationair te laten draaien voor ik hem af zet? Het gaat hier over een Saab 9-5SE 1998.

Danku voor uw reactie, ik zal ze met al m'n aandacht lezen.

Reply to
Charly
Loading thread data ...

An official of Beherman.com has sent me the following:

1) merk turbo: Garrett 17(GT17) 2)Rijstijl: motor starten en enkele seconden laten draaien alvorens te vertrekken om de smering op gang te brengen. Men dient te vertrekken op een rustige manier , dit tot de motor warm is. De smering en koeling zijn belangrijk voor een turbo omdat het werktoerental tussen 100000 en 300000 tr+min. ligt. 3)Cilinderkoppakking lijdt onder te hoge thermische belasting. Afhankelijk van de aard van het probleem met de turbo kan dit leiden tot een hogere thermische belasting (vb koelwaterverlies/overboost). Verder is er geen verband tussen een defecte turbo en een defecte cilinderkoppakking. 4) Het is inderdaad raadzaam de wagen een 10-tal seconden stationair te laten draaien alvorens de motor af te zetten.

translated:

1) Turbo manufacturer: Garrett Type GT17 2) Driving style: start engine and let it run for a few seconds, then start driving. This is good for getting the oil circulated. You must start driving calmly until the engine is hot. Oil circulation and cooling is important for turbo's, their working speed is between 100000 and 300000 rpm. 3) Cylinder head gasket suffers under too high temperatures. Depending on the nature of the problem with the turbo, this could lead to higher temperatures (loss of cooling fluids/overboost). There is no other connection between broken turbo and broken cylinder head gasket. 4) It is advised to let the car run ten seconds or so before shutting the engine down.
Reply to
Charly

MotorsForum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.